Zjem tylko jedno. Chyba, że zjem więcej…

Zjem tylko jedno. Chyba, że zjem więcej…

Jak to wspaniale brzmią słowa znanej piosenki: „słodkiego, miłego życia”. Od razu stają nam przed oczami góry czekolady i stosy ciastek. Jednak jak takie hasła odnieść do wypieków, kiedy z góry wiemy, że nie posiadają one w swoim składzie nawet łyżeczki tego białego uzależnienia? 

Słodkości wśród zbóż

Teraz wszyscy wielbiciele słodkich przekąsek oraz nieletni przedstawiciele naszych czytelników z niedowierzaniem łapią się za głowy, doszukując się niesmacznego żartu w naszym twierdzeniu. Musimy zawieźć tę część naszych obserwatorów: zaserwujemy Państwu garść pomysłów na zdrowe i (postaramy się o to) nietrudne w wykonaniu ciasteczka, które nie przybliżą Was do zmian miażdżycowych czy cukrzycy. Oczywiście, jeżeli mamy być konsekwentni w kwestii zdrowia, nie możemy pominąć najzdrowszych wypieków, jakimi z pewnością są np. ciastka bez cukru z dodatkiem owsa. Są nie tylko łatwe w wykonaniu, a składniki łatwo dostępne. Produkty, których użyjemy do ich wytworzenia pokrywają się z wymogami większości diet, a przy tym są łatwo przyswajalne nawet dla osób z alergiami pokarmowymi.

Owies jest bogaty m.in. w błonnik, witaminy z grupy B, wapń, magnez czy luteinę. Świetnie działa na układ trawienny i florę bakteryjną żołądka. Dzięki temu iż posiada związki zapobiegające rozwojowi grzybów i drobnoustrojów w organizmie, spożywający owies nie muszą obawiać się kamicy nerkowej. To niepozorne zboże dzięki zawartości fruktanów (naturalnych cukrów) jest w stanie unormować poziom insuliny i glukozy we krwi, za co w późniejszym czasie podziękuje nam układ krwionośny i wątroba.

Skoro kwestię walki z cukrzycą mamy omówioną, wspomnimy jeszcze, że zajadając się produktami owsianymi fundujemy sobie naturalne środki relaksujące i łagodzące stres. A jeżeli zależy nam na zapunktowaniu u naszych dziadków, podarujmy im zrobione przez nas właśnie owsiane ciasteczka. Naszą pierwszą propozycją będą ciasteczka owsiane fit z żurawiną. Potrzebujemy jedynie zmielonych płatków owsianych, suszoną żurawinę, odrobinę wody i sody, masło i szczyptę soli.

Naszą masę formujemy i wypiekamy przez 20 minut w 180 stopniach. Po wyjęciu należy je odwrócić na drugą stronę, aby parująca woda nie zniszczyła efektu, wychłodzone są gotowe do jedzenia. Bardziej ambitnym z pewnością spodoba się przepis na muffinki owsiane z miodem, które przygotowujemy mieszając mąkę pszenną, płatki owsiane, proszek do pieczenia i cynamon z jajkami, rodzynkami i płynnym miodem. Ciasto wymaga pieczenia w 175 stopniach przez około 25 minut, ale efekt jest tego wart. Dla zabieganych, którzy swoje ulubione ciastka owsiane dietetyczne pragną mieć zawsze przy sobie polecamy batoniki na bazie płatków owsianych i bananów z dodatkiem cukru kokosowego, gorzkiej czekolady i syropu klonowego.

A gdy już owsa zabraknie?

Zdrowe ciasteczka owsiane mają oczywiście swoich wielkich fanów, a ich spożycie przynosi praktycznie same korzyści. To argumenty niepodważalne, jednak warto zapoznać się z kilkoma innymi wariantami wypieków. Zdrowe ciasteczka nie zawierające cukru to np. szybkie w wykonaniu batoniki z kaszy jaglanej, które mogą spodobać się również dzieciom.

Ciasto to przede wszystkim ekspandowana kasza jaglana i gładkie masło orzechowe. Dodatkami są natomiast nektar z agawy i gorzka czekolada. Naszych batoników nie trzeba nawet wypiekać: masę równomiernie rozkładamy na blaszce, a następnie odkładamy do lodówki. Po 2-3 godzinach możemy zajadać się naszymi zdrowymi słodkościami. Ostatnio rozsmakowaliśmy się w delikatnych muffinkach jogurtowych, których dostarczyła nam jedna z koleżanek: miękkie, puszyste, z soczystymi owocami, a co najważniejsze zdrowe. Nie chciała zdradzić zbyt wiele ze swojego tajemniczego przepisu. Udało nam się ustalić, że receptura opiera się na jogurcie greckim, mące tortowej, jajku i sodzie. Wybór owoców należy do nas.

Może to dobrze, że nie dowiedzieliśmy się zbyt wiele: będziemy mieli pretekst, aby o ich ponowne wykonanie prosić samą autorkę. Nasza ostatnia opcja może wydać się nieco kontrowersyjna. Z tego co udało nam się zaobserwować (lub może wysmakować) na większej ilości osób, ciasto to albo się kocha, albo nienawidzi. Muffinki klementynkowe są dość specyficzne. Ich wyrazisty pomarańczowy kolor zachwyca, a zapach pobudza zmysły, niemniej sam pomysł szokuje.

Przepis polega na ugotowaniu kilku klementynek, a następnie wraz ze skórkami (po usunięciu pestek) zmiksować np. w blenderze. Dodajemy jajka, migdały oraz proszek do pieczenia, a zamiast cukru – ksylitol. Naszą płynną masę przelewamy do formy, a następnie pieczemy w 170 stopniach około godziny. Nie zrażajmy się, jeżeli po wyjęciu nasze muffinki lekko opadną.

Zjedzmy wystudzone, z ulubionym dodatkiem. I na koniec przepis prosto z serca (a właściwie ze Szwecji) na waniliowe ciasteczka. Na pierwszy rzut oka nic specjalnego: ciastka w kształcie serca, ale ważne jest wnętrze. A akurat to wypełnia waniliowy budyń.

Ciasto to połączenie masła, mąki pszennej, skrobi ziemniaczanej i żółtka. Natomiast przepis na domowy budyń znany jest każdemu łasuchowi. Pamiętajmy, aby cukier zastąpić odpowiednim zamiennikiem np. ksylitolem lub stewią.

Podsuwanie

Przepisów na zdrowe pyszności jest wiele. My podaliśmy jedynie kilka, których sami mieliśmy zaszczyt spróbować. Kiedy tylko nadarzy się okazja, z pewnością podzielimy się z naszymi wiernymi czytelnikami nowinkami ze świata bez cukrowych przyjemności. Miejmy nadzieję, że staliśmy się inspiracją zwłaszcza dla osób, które powątpiewały w słuszność hipotezy przeciw cukrowi. Może zobaczymy się w kuchni?

Dodaj komentarz