Kondycja przyszłej mamy

Kondycja przyszłej mamy

Bardzo dawno temu, kobietę w ciąży stawiano na równi z przewlekle chorą. Spoczywała ona w łóżku, zabraniano jej wszelkiego ruchu, a poza domem nie przebywała prawie w ogóle bo przecież grasowały tam bakterie. Brakuje jeszcze, żeby wspomnieć, że na przyszłe mamy czyhały zmory i demony. Cóż, tak rzeczywiście uważano. Na szczęście wiele się zmieniło w ciągu ostatnich lat.

Jakie objawy, a jakie lekarstwo?

Wszyscy kochamy nasze mamy. I mamy kochają nas. Powinniśmy im być za to wdzięczni: tyle poświęceń. Niejedna osoba nie zdaje sobie nawet sprawy z tego, jak wiele musiała zrobić przyszła matka, aby nam, jej potomkom żyło się lepiej. Zarówno przed ciążą, w trakcie jak i po. Pomińmy kwestie materialne, a skupmy się na zdrowotnych: mama dbając o siebie, dba również o dzidziusia, a więc ważna jest nie tylko odpowiednia dieta, suplementacja witamin i składników mineralnych, ochrona przed zmianami otoczenia. Już w okresie płodowym dba także o rozwój psychiczny i emocjonalny swojej pociechy: wszak udowodniono, że kojący głos matki w trakcie opowiadania historii i bajek oraz muzyka klasyczna wpływają pozytywnie na rozwój płata mózgowego odpowiedzialnego za kreatywność.

Ale ciąża to oprócz radości oczekiwania i dumy to także duże obciążenie dla organizmu kobiety: do jej ciała na dziewięć miesięcy „podłączony” zostaje mały człowieczek, roszczący sobie prawa nie tylko do miejsca pobytu, ale i do sporej części pożywienia. Dodatkowo niewiele w zamian daje. Pewnikami natomiast są bóle pleców, stawów czy piersi, wahania nastrojów i nieuzasadniony stres. Nie mówiąc już o tym, że dziecko z wiekiem zamienia się w wojownika taekwondo i zaczyna traktować wnętrze matki jak worek treningowy. Każda mama wie, że tego nie da się uniknąć, ale można złagodzić te bolączki.

Treningowe zalecenia

Oczywiście na samym początku chcemy zaznaczyć, że wszelkie środki farmakologiczne dostarczane do organizmu w czasie trwania ciąży mogą źle wpłynąć na rozwój dziecka, a na dłuższą metę mogą zaszkodzić również samej matce. Skupmy się więc na czymś innym: na ćwiczeniach. Ćwiczenia w czasie ciąży naszym babciom mogłyby się wydać szaleństwem. Nasze mamy także podchodziłyby do tego z lękiem, a przynajmniej z pewną dawką sceptycyzmu. Jednak w dzisiejszych czasach możemy udowodnić, że treningi w czasie ciąży, o ile są dostosowane do stanu kobiety mogą przynieść niebywałe skutki. Nie mamy tu na myśli utraty wagi: na to przyjdzie czas. W ciągu tych dziewięciu miesięcy chcielibyśmy zadbać o mamę łagodząc jej stres i niepokój odczuwany w nocy.

Ćwiczenia dla kobiet w ciąży mogą okazać się również zbawienne ponieważ zmniejszają zaparcia i zapobiegają zużyciu stawów. A więc jakie ćwiczenia można wykonywać w ciąży? Przede wszystkim musimy pamiętać, aby nie były one zbyt obciążające dla organizmu. Dla każdego trymestru ciąży przewidziany jest inny zestaw ćwiczeń, a więc dla przykładu: wskazane będą przysiady na lekko ugiętych kolanach z krótkim wspięciem na palce do pozycji wyprostowanej, tzw. wykrok oraz wznoszenie bioder w pozycji krzesełkowej. Drugi trymestr przynosi ze sobą wiele zmian. Warto na tym etapie zainwestować swój czas w ćwiczenia zapobiegające obrzękom nóg, zwiększające zdolności ruchowe kręgosłupa, wzmacniające mięśnie brzucha i miednicę, a także te, które będą pomocne w trakcie porodu np. ułatwiające oddychanie przeponą. Świetnymi rozwiązaniami jest również pilates, joga czy aerobik dla kobiet w ciąży. Jakie ćwiczenia w ciąży natomiast wskazane są w ostatnim trymestrze? Na pewno takie, które nie przeforsują organizmu: spacery (gdzie samodzielnie możemy regulować tempo chodu) lub pływanie (kobieta nie odczuwa swoich kilogramów, dlatego czuje się swobodniej).

Czego i kiedy nie robimy?

Skoro wiemy już jak ćwiczyć w ciąży, dowiedzmy się kiedy w ogóle nie zaczynać treningów, lub przerwać dotychczasowe. Dbając o bezpieczeństwo malucha i własne odłóżmy ćwiczenia jeśli odczuwamy zmęczenie, zawroty głowy czy palpitacje serca. Alarmujący powinien być także ból w plecach lub miednicy. Należy zgłosić się z tymi problemami do lekarza prowadzącego. Istnieje również kilka przypadków, w których ćwiczenia są nie tylko niewskazane, ale często i zagrażające ciąży. Możemy do nich zaliczyć takie przypadłości jak np. cukrzyca, nadciśnienie, choroby serca i płuc matki, niewydolność szyjkowa, ciąża wielopłodowa czy krwawienie.

Musimy mieć na uwadze, że im bliżej rozwiązania, tym bardziej „oporne” staje się ciało kobiety. Nie może ona sobie pozwolić na wszystko co w okresie sprzed ciąży wykonywała z łatwością. Na pewno na pewien czas może ona zapomnieć o agresywniejszych sportach tj. narciarstwo, jazda konna czy nawet bieg.

Dodaj komentarz