Czy ciążę można przejeść? cz.2

W pierwszej części naszego reportażu pomagaliśmy mamom uświadomić sobie, jak ważne jest zdrowe jedzenie dla kobiet w ciąży. Tym razem, zgodnie z obietnicą, przedstawimy listę produktów niewskazanych przed porodem. Ujawnimy również czym jest cukrzyca ciążowa i jak się przed nią bronić.

Co grozi w ciąży?

Poznaliśmy już zasady dotyczące tego, jak odżywiać się w czasie ciąży: na jakie produkty zwrócić uwagę i jaki mają wpływ na organizm matki i dziecka. Czas na poznanie produktów, które należy wyeliminować z diety kobiety, oczekującej maleństwa. O tym, że spożywanie wszelkiego rodzaju używek (np. alkohol, papierosy itp.) jest kategorycznie zabronione wiedzą wszyscy. Ale dołóżmy do tej listy również to, o czym być może część mam nie wiedziała. Dieta dla kobiet w ciąży jest nieco ograniczona. Mimo że niewiele, to jednak nie oznacza, że można przymrużyć oko na jej znaczenie. „Do odstrzału”, jako pierwsze kwalifikują się wszelkiego rodzaju produkty surowe, niedogotowane, wędzone, grillowane oraz konserwowe (np. sushi, owoce morza, tatar, salami, potrawy zaw. surowe jajka, ryby w puszce).

Są one powodem nie tylko niestrawności, ale i zatruć bakteryjnych np. salmonellą (spowodowane z winy pałeczek salmonella), czy toksoplazmozą. Toksoplazmoza to choroba wywołana ingerencją pierwotniaka Toxoplasma gondii. Znana jest głównie z tego, że narażone są na nie osoby mające kontakt z kocią kuwetą, tymczasem zawarte są one również w surowym mięsie. Unikać należy również zbyt częstego spożywania wątróbki (przedawkowanie żelaza), serów pleśniowych (mogą powodować listeriozę, czego skutkiem są poronienia lub przedwczesny poród), a także złych tłuszczów i pustych kalorii (wysoko przetworzone jedzenie, fast food’y, cukry- w tym słodziki syntetyczne i kolorowe napoje).

Co i jak jeść?

Ze względu na zmiany hormonalne zachodzące w organizmie kobiety w trakcie trwania ciąży, należy wspomnieć również o tzw. cukrzycy ciążowej. Zaburzenie to ujawnia się ok. 6 miesiąca. Spowodowane jest zmniejszoną produkcją insuliny- hormonu odpowiedzialnego za wchłanianie węglowodanów, których nadmiar we krwi powoduje cukrzycę. Występuje częściej u kobiet, które np. są po 35 roku życia, posiadają nadciśnienie, często rodziły itp.

Zazwyczaj, choroba ta przechodzi wraz z zakończeniem ciąży, jednak w czasie jej trwania, należy w szczególny sposób zadbać o swoje zdrowie. Żywienie w ciąży jest niezwykle ważne, gdyż wpływa na wiele czynników zarówno w organizmie matki jak i dziecka: np. rozwój narządów i układu kostnego, przyswajanie składników pokarmowych itp. Nieodpowiednia dieta może przyczynić się do złego funkcjonowania organizmu matki, co może przenieść się na dziecko. Dlatego to od niej warto zacząć. Jadłospis w cukrzycy ciążowej jest zbliżony do podstawowego menu kobiety w ciąży, jednak przyszła mama musi wykazywać wzmożoną ostrożność przy spożywaniu określonych produktów.

Jej dzienne spożycie pokarmowe to 40-50% węglowodanów, 20-30% tłuszczów oraz 30% białka. Śniadaniową propozycją dla młodej mamy mogą być np. gotowane jajko z pomidorem i kilkoma plastrami chudej wędliny, czy płatki owsiane na mleku z owocami (banany, jagody itp.). Na drugie śniadanie (około godz. 11) najlepiej wybrać sałatkę owocową lub warzywną. W przypadku obiadu, świetnym wyborem będzie (koniecznie pieczona, lub gotowana) ryba, albo chude mięso z dodatkiem warzyw.

Takim posiłkiem mogą być zarówno roladki z indyka z kaszą gryczaną i surówką, jak i coś bardziej wykwintnego, jak np. pieczona ryba z dynią i sałatką. Podwieczorek (tak jak II śniadanie) powinien opierać na owocach i warzywach. Natomiast kolacja, na lekkostrawnych produktach: np. sałatki brokułowej lub kromce pełnoziarnistego chleba. Należy nie dopuścić, aby organizm choć przez chwilę odczuł głód, jednak posiłki powinny być spożywane według zaleceń dietetyka. Cukrzycę należy również nadzorować z udziałem lekarza (często zaleca on leki zawierające insulinę). Brak reakcji na to schorzenie, lub niezdiagnozowanie jej w porę może skutkować wadami u dziecka i/lub komplikacjami w czasie porodu.

Podsumowanie

Kobieta w ciąży powinna regularnie poddawać się badaniom profilaktycznym- pomagają one w porę przedsięwziąć kroki zapobiegawcze. Zlekceważenie badań, zdrowej diety, a także dodatkowej dbałości o formę przyszłej mamy, może skutkować problemami sprawnościowymi nie tylko w jej organizmie, ale również dziecka.

Dodaj komentarz