Jedno śniadanie, tyle zdrowia

Jedno śniadanie, tyle zdrowia

Dla jednych dzień zaczyna się, kiedy po przebudzeniu znajdą się w stabilnej pozycji stojącej, dla innych, kiedy przez ich gardło przepływa łyk gorącej kawy. A gdyby tak pójść o krok dalej, i naszą poranną pobudkę „nieco” dopracować? Pokuśmy się o zjedzenie śniadania. Jest to furtka do udanego dnia: niweluje zmęczenie, poprawia kreatywność i koncentrację, a także zwiększa aktywność na wiele godzin. Nie mówiąc już o korzyściach zdrowotnych płynących z zaopatrzenia organizmu w wartości odżywcze od samego rana. Na pewno warto wstać 20 minut wcześniej, i poświęcić ten czas na zaspokojenie głodu.

Śniadaniowy przepis na zdrowe życie

Posiłek, którym rozpoczynamy swój dzień, jest tym najważniejszym. Uzupełnia ono energię wykorzystaną w czasie snu, oraz pomaga zebrać nową, wystarczającą na zaspokojenie potrzeb w pierwszej połowie dnia. Warto więc zdecydować o tym, by było to pełnowartościowe i zdrowe śniadanie. Idealnie skomponowane śniadanie potrafi dostarczyć organizmowi nawet 450- 660 kcal. Jest to około 30% dziennego zapotrzebowania. Najlepiej jest, jeśli składa się ono z produktów posiadających dwa rodzaje węglowodanów. Pierwsze, łatwo przyswajalne zdolne są zaspokoić pierwszy głód. W drugim przypadku, ich trawienie jest spowolnione. Oznacza to, że dłużej mamy możliwość korzystania z wytworzonej przez nie energii. W śniadaniowej diecie bardzo ważne jest, aby uwzględnić jak najwięcej zróżnicowanych składników. Najlepiej, gdyby znalazł się w niej chociaż jeden produkt, z każdego z filarów piramidy żywieniowej. Przepis na zdrowe śniadanie może być bardzo prosty, jednak posiadając wysokowartościowe składniki, stanie się bogatą pozycją dziennego jadłospisu.

Zależnie od tego, ile posiadamy czasu, lub na jakim poziomie są nasze umiejętności kulinarne, możemy wybrać odpowiadający nam rodzaj dania, bez konieczności rezygnacji z ulubionych składników. Wystarczy, że zostaną one przyrządzone w inny sposób, lub z jednodniowym wyprzedzeniem. Każdy ze składników pokarmowych, ma inny wpływ na organizm, komponując swoje śniadanie warto spojrzeć na nie również pod tym kątem. Jajecznica z serem jest bogatym źródłem białka, a dorzucony szpinak wspomoże układ krwionośny porcją żelaza. Dla bardziej zabieganych, świetnym pomysłem będzie muesli na bazie płatków owsianych, z dodatkiem jogurtu naturalnego i wybranych owoców.

Dietetyczny posiłek, nie oznacza mniej wartościowego

Błędem jest twierdzenie, że aby obniżyć swoją wagę, należy zrezygnować z rannych posiłków. Nie spożywanie niczego po przebudzeniu, skutkuje zaburzeniem trawienia. Żołądek rozpoczyna swój dzień nieprzygotowany do późniejszych zadań. Kiedy „zagłodzony” otrzymuje swoją porcję posiłku, przyjmuje jej więcej, niż w przypadku, gdyby przedtem strawił chociaż lekki posiłek. Jedząc śniadania, w mniejszym stopniu zaspokajamy apetyt przekąskami. Również nasze obiady mają mniejszą zawartość kalorii. Dietetyczne śniadanie wcale nie musi być „liche”, czy bez smaku. Wystarczy, że będzie posiadać odpowiednio zbilansowane składniki odżywcze. Dobrym przykładem są gryczane naleśniki z humusem i awokado. Naleśniki posiadają w swoim składzie mleko i jajka- źródło białka, natomiast awokado dostarcza zdrowych tłuszczów roślinnych, potasu oraz witamin C, E, A i te z grupy B. W przypadku, gdy budzik zadzwoni zbyt późno, szybkie dietetyczne śniadanie może być zbawienne. W tej sytuacji, wystarczy połączyć w blenderze ulubione warzywa i owoce z sokiem, wodą czy mlekiem. Tak przygotowane śniadanie, możemy skonsumować nawet w drodze do biura, czy szkoły.

Śniadaniowe wybory

zdrowe i tanie warzywaŚniadania pomagają nabyć zdrowych przyzwyczajeń. Ludzie uważniej przyglądają się produktom, które planują włączyć do swojego menu. W skupieniu decydują o tym co na śniadanie będzie najodpowiedniejsze. Warto byłoby więc zapoznać się z kilkoma szczegółami, które mogą mieć wpływ na ów wybór. Będzie to mini poradnik na temat produktów zarówno zdrowych, jak i pożywnych, które powinny być zaproszone na nasze śniadanie. Wybierając produkty zbożowe, zwracajmy uwagę na ich skład. Pieczywo pełnoziarniste, lub graham jest bardziej wartościowe od pszennego. Taka sama sytuacja ma miejsce również w przypadku płatków: zrezygnujmy ze słodkich płatków kukurydzianych, na rzecz owsianych, orkiszowych lub jęczmiennych. Są one źródłem węglowodanów, błonnika, składników mineralnych oraz witamin z grupy B. Jeżeli chodzi o produkty mleczne, lepiej wybierać te, o niskiej zawartości tłuszczów i cukru, np. mleko 2%, jogurty naturalne. Produkty mleczne (tj. maślanka, kefir, twaróg czy sery) zawierają duże ilości białka i wapnia, odpowiedzialnego m.in. za prawidłową budowę kości. Jeżeli w naszej diecie znajdują się inne produkty odzwierzęce, np. mięso, jaja czy ryby (białko zwierzęce), warto wybierać te, które zawierają jak najmniej tłuszczu: polędwice, szynki drobiowe, mięso tuńczyka czy łososia. Zarówno ryby, jak i jajka, są idealnymi składnikami różnego rodzaju past. Daje to kolejny pomysł na szybkie śniadanie.

płatki zbożoweNasze kanapki (a także naleśniki, sałatki itp.), możemy wzbogacić dodając ulubione warzywa i owoce. W okresie zimowym mogą one zostać zastąpione mrożonkami lub konserwami. Niezawodne są również orzechy i nasiona. Dostarczają wielo- i jedno-nasyconych kwasów tłuszczowych, oraz składników mineralnych i witamin. Ze względu na wysoki poziom kalorii, należy jednak zachować umiar w ich spożyciu. Oszczędnie również powinniśmy spożywać masło. A jeśli na naszych kanapkach gości margaryna, upewnijmy się, że posiada niską zawartość kwasów trans. Naszemu śniadaniu może towarzyszyć ulubiony napój, pod warunkiem, że będzie on posiadał niską zawartość cukru. Sugerując się tymi wskazówkami, możemy stworzyć receptę na idealne niskokaloryczne śniadanie.

Podsumowanie

Śniadania są nie tylko smaczne. Ich odpowiednio dobrane składniki zmniejszają ryzyko wystąpienia cukrzycy oraz chorób serca. Pomagają utrzymać prawidłową wagę ciała, co na przestrzeni lat, również zapobiega powstawaniu problemów zdrowotnych. Ale niektóre z elementów posiłku (produkty pełnoziarniste, banany, chude mięso), zawierają „antydepresanty”, pobudzające produkcję endorfin, tzw. hormonu szczęścia, przez co poprawia się nasz nastrój. Więc czy można lepiej zacząć dzień niż zdrowo i wesoło?

Dodaj komentarz